“La stiri spun numai adevarul sau si minciuni?”

“La stiri spun numai adevarul sau si minciuni?” m-a intrebat intr-o seara fiul meu Alexandru de 5 ani si jumatate. Am ezitat inainte de a-i da raspunsul… In mod normal, ar fi trebuit sa-i spun, dintr-o rasuflare, “numai adevarul”, insa asta ar fi insemnat ca nu-i spun eu lui numai adevarul… Cum sa-i explic fiului meu ca exista stiri reale interpretate gresit (intentionat sau nu), ca exista stiri inventate cu scopul dezinformarii si manipularii, ca exista asa numitele stiri mondene creatoare de audienta la nivelul unei anumite categorii sociale si „stirile de la ora 5”, alias „stirea cu nenorocirea” si tot asa… Intrebarea lui Alex m-a pus pe ganduri si am vrut sa aflu de ce ma intreaba asa ceva. Se pare ca un coleg de-al lui a spus ca a auzit la stiri ca exista extraterestrii, dar Alex stie, tot de la stiri, ca nu exista, ceea ce i-a creat dubii in legatura cu veridicitatea stirilor.stiri

*

De multe ori urmarind stirile, mai ales in paralel, pe diferite canale (de televiziune sau in online) constat ca in anumite cazuri, o suma de detalii sau uneori chiar elemente esentiale sunt prezentate total altfel si ca exista interpretare acolo unde ar trebui sa existe doar relatare obiectiva. Munca oamenilor care ne informeaza in fiecare minut al zilei este importanta si grea. Problemele apar atunci cand dincolo de obiectivul primordial al acestei meserii se infiltreaza intentii duplicitare si scopuri meschine. Canalele de informare devin astfel instrumente puternice si periculoase de manipulare.

Dincolo insa de aceste tare, stirile ne furnizeaza parghiile necesare actului decizional, organizarii si orientarii noastre in lumea contemporana. Din acest punct de vedere, toate stirile conteaza. Este doar o iluzie ca nu ne priveste ceea ce se intampla in locuri indepartate de pe pamant. Totul este legat, exista nenumarate si nestiute lanturi de cauzalitate. Pe de alta parte, stirile nu ne ofera decat informatia din varful aisbergului.

Nu pot sa spun ca-mi plac stirile sau ca prefer un anumit gen de stiri. Mai degraba imi place sau nu modul cum sunt livrate. Si chiar daca nu este o placere, urmarirea stirilor este un drept si o datorie. Prefer sa urmaresc stirile despre intamplari majore, decizii importante, activitati si acte care au un grad sporit de impact in societate. La zi, la obiect. In acest sens, prefer stirile economice, fara sa le ignor insa pe cele din sfera politica sau sociala, pentru ca nu as face decat sa-mi minimalizez gradul de intelegere a realitatii. De exemplu, pe mondonews.ro am gasit de fiecare data stirile ecomonice cele mai pertinente, iar in timp ce le rasfoiesc pe coloana din stanga, mai arunc cate un ochi la rubrica „breaking news” pentru ultimele evenimente care schimba lumea, fie ca sunt de pe plan intern sau extern.

Tot pe mondonews.ro am gasit o sectiune care mi-a atras atentia in mod deosebit: turism. Aici am citit stiri, dar mai ales articole interesante despre proiecte si evenimente destinate promovarii turismului romanesc in primul rand. M-am lasat calauzita de topul celor mai fascinante castele din lume pentru ca am regasit, cu emotie, si Castelul Bran printre ele. Am citit curioasa despre cele mai frumoase sate din Romania si mi-am luat notite in legatura cu posibilitatile de petrecere a vacantei de Pasti. Si, conform obiceiului, am tras cu ochiul si la coloana din dreapta referitoare la stirile de „Ultima ora”.

Inchei aceasta insemnare cu un citat care m-a amuzat prin perspectiva sa asupra modului in care societatea filtreaza importanta stirilor in opinia lui Nassim Nicholas Taleb în „Lebăda neagră. Impactul foarte puţin probabilului:
Nu citi ziarele pentru stiri (numai pentru barfe si, desigur, pentru profilele autorilor). Cel mai bun filtru pentru a sti daca stirile conteaza este sa le auzi la cafenea, in restaurant sau la intalniri, petreceri.” (sursa: http://www.citatepedia.ro/)

(articol inscris in campania „Ce gen de stiri iti place?” de la Blogal Initiative)

Tu ce parere ai?

