Scrisori din diaspora (9)

…Atunci i-a venit lui Ester ideea de a-l santaja si i-a spus ca daca nu ii marturiseste adevarul, avorteaza. A fost una dintre cele mai proaste idei pe care le-a avut vreodata…

scrisori din diaspora 9„Draga redactie,

Sper sa imi publicati si mie scrisoarea, desi este diferita fata de cele pe care le-am citit pana acum in paginile ziarului. Ceea ce urmeaza sa va spun nu mi s-a intamplat mie, ci unei prietene columbiene care, desi vorbeste romaneste, nu stie sa scrie si m-a rugat s-o ajut.

Pe prietena mea o cheama Ester si a venit in Spania impreuna cu parintii si fratii ei in urma cu cativa ani. Avand in vedere ca deja cunostea limba si ca exista niste facilitati pentru imigrantii latino-americani, integrarea nu a constituit pentru ea o problema asa de mare. Ne-am cunoscut la putin timp dupa sosirea ei aici, eu eram de mai multa vreme si impreuna am descoperit comunitatile de columbieni, dar si pe cele de romani. Asa se face ca ne-am facut un grup de prieteni de diferite nationalitati cu care ne intalneam aproape la fiecare sfarsit de saptamana. A fost o perioada foarte frumoasa de care imi aduc aminte cu drag. La un moment dat, Ester mi-a spus ca s-a indragostit de George, unul dintre prietenii nostri romani. El avea o iubita in Romania, dar asta nu l-a impiedicat sa ii dea atentie lui Ester. Stia si ea de acea iubita, insa prefera sa ignore existenta ei, mai ales ca era atat de departe. Treptat, ei s-au izolat de grup, au inceput sa iasa singuri, mai ales ca relatia lor a devenit vizibila si toti ceilalti comentau. Eu am pastrat legatura cu ea ca si mai inainte. Asa am aflat ca s-au mutat impreuna. George ii spusese ca a intrerupt legatura cu iubita sa din Romania, dar Ester nu era sigura, mai ales ca el isi ferea mereu telefonul si nu raspundea la toate apelurile pe care le primea, pretextand ca sunt colegi de munca cu care nu are chef sa vorbeasca. Acest lucru i-a dat de banuit si m-a rugat sa verific eu, daca pot, printre prietenii comuni, daca intr-adevar se despartise de fata din tara. Nu mi-a suras ideea, dar am promis ca fac tot ce pot. Din pacate, nu am reusit sa aflu nimic. Banuielile lui Ester cresteau si au culminat cu o scena de gelozie pe care i-a facut-o in public. George nu i-a spus nimic atunci, ceea ce pe ea a innebunit-o. De la un timp, el incepuse sa trimita regulat mai multi bani acasa. Desi ii spunea ca e pentru ai lui, Ester banuia ca ii trimite iubitei de care nu s-ar fi despartit.

Relatia lor incepuse deja sa scartaie, cand Ester a ramas insarcinata. A fost un moment de bucurie amara pentru ea. Nu stia ce sa faca, ar fi vrut din tot sufletul sa pastreze copilul, dar banuielile nu-i dadeau pace, iar mutenia lui referitoare la obiectul geloziei ei o dispera. Din cate am inteles, si el isi dorea copilul. Atunci i-a venit lui Ester ideea de a-l santaja si i-a spus ca daca nu ii marturiseste adevarul, avorteaza. A fost una dintre cele mai proaste idei pe care le-a avut vreodata. S-au certat foarte tare, iar George a plecat furios de acasa si nu s-a mai intors in ziua aceea. Si nici in urmatoarele. Ester era in pragul nebuniei cand a aflat ca el a avusese un accident mortal de masina si a fost cu greu identificat. O tragedie. Insarcinata si fara niciun sprijin a fost pe punctul de a renunta la tot, insa ajutorul i-a venit chiar din partea parintilor lui George. Trupul i-a fost repatriat in Romania, iar Ester a mers sa-i fie alaturi pe ultimul drum. Astfel a aflat adevarul din cauza caruia, intr-un fel, George si-a gasit sfarsitul: banuielile ei erau corecte, dar cu o diferenta de nunata – iubita ramasa acasa era bolnava destul de grav, stia de existenta lui Ester, iar el continua sa ii trimita bani regulat pentru medicamente. Si parintii lui stiau de asta si il sfatuisera de multe ori sa-i spuna lui Ester, dar dintr-un motiv greu de inteles (poate teama de a o pierde, nu stiu), a ales sa ii ascunda adevarul. Va dati seama ca asta a fost o noua lovitura pentru ea, insa asa cum ziceam, salvarea a venit din partea parintilor lui care au incurajat-o sa pastreze copilul si chiar i-au propus sa ramana in Romania si sa o ajute sa-l creasca. Intr-adevar, a ramas cateva luni alaturi de ei, timp in care a aflat foarte multe despre George si viata lui, devenind parte din familia sa. A cunoscut-o si pe Iulia, „iubita” lui George si chiar au stat de vorba de cateva ori, reusind cumva sa se linisteasca si sa-si accepte destinul. Pana la urma, Ester a decis sa revina in Spania. Ester a ales drumul cel greu. A pastrat copilul, urmand sa mearga cat poate de des in Romania pentru ca si bunicii paterni sa il cunoasca si sa ii fie aproape.

Acum cel mic (este baietel si il cheama tot George, ca pe tatal sau) are doi ani si este un copil tare frumos si vesel. A fost deja in Romania de cateva ori…

Incredibil ce lectii iti da viata si cum, in ciuda a tot ce se intampla, merge triumfatoare inainte. Ester m-a rugat sa va scriu povestea ca pe un omagiu in amintirea tatalui copilului ei, mai ales ca astazi, cand va scriu eu, 18 iulie 2003, George ar fi implinit 38 de ani, dar si ca pe o lectie crunta de viata referitoare la lipsa de incredere si de comunicare in cuplu. Nu stiu daca in cazul lor diferentele culturale au avut un cuvant de spus, insa orice cuplu format departe de casa este mult mai sensibil, iar problemele care pot aparea sunt si ele mai numeroase. Din cate stiu eu, povestea lui Ester este numai una dintre nenumaratele povesti de viata de aici, din strainatate. Va multumesc pentru atentia dumneavoastra, Anca.”

Pe vremea cand lucram la un ziar de limba romana din diaspora, primeam la redactie scrisori cu povesti de viata. Cateva dintre ele m-au impresionat si le-am pastrat in tot acest timp. Ele au fost publicate la vremea lor, iar azi, dupa aproape 10 ani, sunt la fel de actuale.

3 păreri la “Scrisori din diaspora (9)

  1. Şi când te gândeşti că tragedii de genul acesta se întâmplă lângă noi şi noi habar nu avem! Încă o dovadă că de multe ori viaţa bate filmul! Foarte frumos relatat!

    Apreciază

  2. Foarte emoționant… Nu am cuvinte să descriu sentimentele care au pus stăpânire pe mine în acest moment… Este într-adevăr o lecție bună.

    Apreciază

Tu ce parere ai?

