„Sentimentele” unui plastician brasovean

Interviu cu Ioan Oratie

Plasticianul cu origini brasovene Ioan Oratie (9 iunie 1957, Zarnesti) a vernisat sambata, 16 mai, expozitia Sentimente. Aceasta poate fi vizitata gratuit, in centrul Brasovului, la Galeria Europe din strada Muresenilor, nr. 1, pana pe 28 mai ac.

vernisaj3 vernisaj2 vernisaj

Expozitia contine 25 de lucrari, ale caror subiecte reflecta realitati sufletesti ale autorului, exprimate fie in tuse explozive, pline de viata si culoare, fie in linii delicate, melodioase, un balsam pentru privirile spectatorului smuls din cotidianul „la foc automat” si transportat departe, catre propriul sine si propriile sentimente. Intre pictura de sevalet (Bărci la Arcuș – 24/30 cm) si cea monumentala (Dimineața devreme – 190/100 cm) exista o relatie intima, fiind variante – esentializate, respectiv expansive, ale acelorasi ganduri, trairi si emotii.

vernisaj4

L-am intalnit pe artist, un om bland, modest si sensibil, si nu am putut altfel decat sa-l rapesc dintre tablouri si privitori pentru a-i adresa cateva intrebari prin intermediul carora imi doresc sa-l cunoasc si sa-l inteleg mai bine:

Ne puteti rezuma traiectoria dv ca artist plastic?

Traiectoria mea de artist a fost una dificila, incarcata de obstacole pentru că am avut mai multe iubiri. Piedicile au fost la tot pasul si pentru ca nu mi-am dorit niciodata sa fiu considerat un amator. Prin urmare, am vrut intotdeauna sa fac scoala de specialitate si sa ma perfectionez. In acelasi timp insa, nu am vrut sa-mi parasesc parintii, sa ma indepartez de Zarnestiul copilariei, de gospodaria alor mei din care n-au lipsit pana tarziu, caii. Si iubesc caii cum iubesc pictura. Prin urmare, destul de mult timp m-am impartit intre cai si pictura. Cand tarziu, n-au mai fost cai in gospodarie, am putut sa fiu in totalitate al picturii.

Si pictura, daca intelegi sa fii un artist serios, care are intrebari legate de constructie, ritmuri si culori – adevăratele probleme, dincolo de subiectele abordate care te apropie sau te indepartează de natura – incercand sa gasesti raspunsuri, nu poate decat sa fie grea.

Cine crede ca artistul se duce la atelier cu zambetul pe buze, se inseala amarnic. Pictura te provoaca incontinuu, te nelinisteste, te face sa suferi pentru ca nu intotdeauna reusesti sa faci ceea ce ti-ai propus. Dar, si cand iti iese ceva minunat, bucuria exagerata adeseori, te face sa-ti pierzi echilibrul, sa te lauzi prea tare, si evident, sa nu-ti mai incapi in piele de fericire.

 IMG_4465

Cum se autodefineste Ioan Oratie?

Cum ma definesc ca artist? Ca un trudnic lucrator cu razlete bucurii!

Care sunt subiectele preferate abordate si ce tehnici folositi? Cum s-a nascut expozitia Sentimente?

Pentru aceasta expozitie de la Brasov pe care o aveam planificata inca din 2013, mi-am propus sa vin cu lucrari foarte noi care, realizate intr-un interval concentrat de timp – din toamna lui 2014 şi pana la momentul vernisajului, pe 16 mai 2015 – sa concentreze un acelasi tip de energie. Prin urmare, am lucrat foarte adunat, foarte organizat. In functie de lumina si de starea mea, cateodata mai relaxata, alteori mai nervoasa, imi stabileam tema de lucru. La prima vedere, aceasta era fie un peisaj, fie o natura statica. In fapt, dincolo de subiectul reprezentat, problemele care ma intereseaza pe mine sunt legate intotdeauna de tipul de compozitie pe care mi-l stabilesc, de gama cromatica asupra careia ma opresc in analiza cromatica, de starea urmarita sa o induc celui ce priveste.

Sigur, pictura pe care o fac eu este una figurativa dar care nu urmareste realul in detaliile lui. Nu localizarile m-au interesat, ci motivatia pe care anumite locuri mi-au trezit-o in a picta. Taberele de creatie sunt stimulente grozave pentru orice tip de pictor. Si amintirile mele, starile mele sufletesti poarta privitorul la Garnic, in Banat, pe dealuri molcome, colorate viu sub lumina unui soare arzator venit dupa o ploaie puternica sau la Arcus, unde lacul de la conac contrasta straniu cu padurea deasa si batrana care se reflecta in el. Boholtul de langa Fagaras se regaseste si el intr-o imagine de perspectiva. Dar cel mai mult, Sozopolul m-a inspirat cu marea si ruinele bizantine ale orasului, cu florile abundente de sfarsit de mai, cu patina pietrelor si stralucirea schimbatoare a marii pe care in fiecare dimineata si la amiaza o gaseai schimbata. Analiza peisajului m-a purtat de la compozitiile largi pana la detaliile minuscule supradimensionate in cautari de ordin formal.

Asa s-a nascut expozitia Sentimente, in care inevitabil, se va recunoaste si o ulita din Schei si in care Zarnestiul meu natal se simte mai accentuat in compoziţiile cu cai.

 IMG_4459

Care este mesajul creatiei dumneavoastra?

Mesajul picturii mele este unul, sper eu complex. De evadare din realitate, pastrand insa elemente recognoscibile si de dragoste de arta. Gustul privitorilor trebuie pus la incercare, in plus si eu am nevoie de confruntarea cu cei care privesc, vad si-si pun intrebari de tot felul. Ma sensibilizeaza, ma motiveaza si-mi determina avantul pentru mai departe. Fiecare expozitie personala ma incarca intr-un fel aparte.

Ce planuri aveti pentru urmatorii ani?

Planurile mele pentru anii urmatori sunt toate legate de arta. As vrea sa imi gasesc timpul si starea necesare lucrului in atelier. Concentrarea si timpul cat mai mare in folosul gandirii la sevalet sunt indispensabile.

Va multumesc ca mi-ati impartasit aceste ganduri, va doresc in continuare la fel de multa inspiratie si entuzism. Ma bucur ca v-am cunoscut personal si sper sa va regasim din nou, cat de curand, pe simeze brasovene.

4 păreri la “„Sentimentele” unui plastician brasovean

Tu ce parere ai?

